Monitor javítás 1 rész.

Nem akartam javításokról írni ún. „know how” megjeleníteni az oldalon, mert ezekkel Dunát lehet rekeszteni, de ami csökkenti a kidobandó veszélyes hulladékok mennyiségét az említésre méltó azt hiszem.

Kínai barátaink megint „segítenek szegény magyaroknak” 😀 (Magyar Vándor) szóval építettek egy kis inverter áramkört 2 LED sorral ami beépíthető a LED sornak megfelelő méretű CCFL (hideg katódos fénycső, régi monitorokba ez adja a háttérvilágítást) csöves monitorba és nem kell kidobni az eszközt, ha nem találsz bele csövet. Az egész kb. 1000Ft e-bajon. Most nem fogom részletezni, hogy a LED-es monitor miért LED-es. Nem, nem LED adja a képet az csak a háttérvilágítás tessék utána járni. (Wikipédia)

Szóval csinálhatsz LED-eset a régi monitorodból. Nemrég rákényszerültem a dologra mivel nem volt hozzá cső.

Műszerészeknek, elektronikában jártas egyéneknek ajánlom a műveletet, aki szétszedett meg összerakott már LCD kijelzőt, ugyanis azt nem úgy gyártják, hogy javítgassuk. (mármint gyárilag, de hát így olcsóbb nem beszélve arról hogy nem kell kidobni )

Így néz ki:

Beépítés közben:


Csodás áramkörünknek van 4 kivezetése (van több de ismétlődik a VCC és a GND ):

  • VCC 30V-ig üzemel
  • GND -test
  • ENA bekapcsoló láb (meg kell keresned a CCFL vezérlő IC típusa alapján ha nincs feliratozva a monitor tápon)
  • BRI fényerő szabályzó láb, az utasítás a fenti zárójelben
CCFL vezérlő IC

Ez nem garancia, hogy alkalmazható bármilyen monitorba, ugyanis vannak olyan monitorok amelyeknek a vezérlése nem egyezik meg ezzel. Előfordulhat, hogy tranzisztorral fordítanod kell a vezérlés polaritásán.

Amit én mentettem meg az enyészettől az egy Acer  H243HX.

Az áramkör így kereshető E-bay-en:

LED Backlight Strip Kit For 24″ inch Update CCFL LCD Screen To LED

Végeredmény:

Kicsit kékes a fénye, de azt hiszem jobb mint megválni tőle.

Megosztás:

Elektromos autó

Hát persze, hogy klikk vadász a cím. 🙂 Ha a médiának lehet akkor nekem is …

A fiam elromlott TESCO-ban vásárolt távirányítós autójáról van szó, amit úgy felturbóztam, hogy porosabb talajon driftel 😀

A mostani játékok elektronikájára jellemző, hogy ha egyszer elromlik mehet a kukába, mert javíthatatlan. Ha szétbontod találsz benne egy áramkört aminek a közepén egy műgyantával leöntött paca van, és max néhány ellenállást kondenzátort tartalmaz. A fenti autónál is ez volt. Így fogtam az egész elektronikát és veszélyes hulladéknak leadtam, távirányítóval együtt. Viszont ha már a veszélyes hulladéknál tartunk, volt egy laptop akkumulátorom ami elhalálozott. Tudni kell, hogy ezek az akkuk több cellából állnak és nem egyszerre pusztul el az összes. 1-2 cella benne feladja, és a „védőáramköre” biztonsági okokból letiltja a töltést. Természetesen ennek semmi köze a tervezett elavuláshoz, bárminemű ezzel való összekapcsolása a témának a véletlen műve.  (remélem egyet értetek kedves gyártók) Szétkaptam az akkut, kiszedtem belőle a működő cellákat, és már is volt egy amper-centrikus erőforrásom ingyen. 3,7V cellákról van szó, az autó kapott sorba kötve 3 db-ot az 11,1V. Eredetileg 4db ceruza elemmel működött, az 6V. Hogy, le fog égni majd a motor, igen le fog egyszer ha túl hajtjuk de addig remekül szórakozunk. 😀

Természetesen Arduino pro mini áramkörökkel építettem fel mind az adó, mind a vevő áramkört 1-1 433MHz-n működő adó-vevő modullal virtual-wire osztály felhasználásával. Még a lebegény (légpárnás) készítésének idejéből polcon hevert egy apró szervó motor, ez szabályozza a kanyarodást.  Találkoztam azzal az inkompatibilitási problémával, hogy az Arduio alap szervovezérlési modulja nem kompatibilis a virtual-wire class-al, így ki kellett cserélnem a modult és egy másik szervovezérlési modult használnom. Természetesen mindent mellékelek. És akkor…

Hozzávalók:

L298 motorvezérlő modul
Szervó motor
RF modul adó-vevő 433MHz
Arduino Pro Mini 5V
Arduino Pro Mini 5V 2db

Kapcsolási rajz távirányító:

Távirányító

Kapcsolási rajz autó:

Autó

Működés:

Azt hiszem a működést nem kell különösebben részleteznem. Röviden annyi, hogy a távirányító potméter állását leolvassa az AD átalakító ami a Pro Miniben van ebből generálódik egy szám (ez a kormányállás) ennek a számnak a végére hozzácsapunk egy karaktert 0-> áll, 1->előre, 2->hátra és ez kerül elküldésre.

Az autóban az Arduino modul visszaalakítja ezt a számot és értelmezi. Először szétszedi kormányállásra és irányra, majd a kormányállásból generál egy szervó állást. A többi értelem szerű. Program forráskódjában erősen kommenteltem. Még annyit, hogy a távirányítóban lehet használni az Arduino pro mini butábbik verzióját is amelyben ATmega165 van. Mert olcsóbb. 🙂

Programok:

Letölthető itt.

Végeredmény:

Na meg a videó (részeg sofőrrel) 😀 :

A tartalom nem elérhető.
A sütik használatát az "Elfogadás" gombra kattintva lehet jóváhagyni.

 

Megosztás:

Múnsájner 2000 :D

Párlat készítők életét hivatott megkönnyíteni a következő projekt. (gyengébbek kedvéért párlat értsd pálesz) Mentes készítők ajánlásával. 😀 Mentes itt zárjegy mentes. 😀 (nem bíztatok senkit semmire mielőtt még a NAV nyomozni kezdene 😀  ez  kifejezetten egy projekt tanulási céllal természetesen, a tudomány érdekében) Régebben pálinkátornak neveztem a projektet de azt hiszem a Múnsájner 2000 jobban hangzik 🙂

Projekt célja:

Desztilláló rendszer, mindenki ismeri mi az, ha nem Wikipédia, legalább emiatt tanuljatok kémiát 😀 . Nos, tartalmaz egy hűtőt, (nem hűtőszekrényt) egy kondenzációs egységet ahol a pára kicsapódik és folyadék lesz belőle, esetünkben pálesz. Ezt a hűtési feladatot általában hideg víz szokta ellátni, de mivel folyamatosan meleg áramlik rajta keresztül egy idő után a teteje a víznek melegedni kezd és a hatásfok ennélfogva csökken. Ezért a hideg vizet cserélni kell, hogy továbbra is hideg maradjon. Ezt a feladatot hivatott átvenni a következő áramkör.

Hozzávalók:

Alkatrész lista itt.

Kapcsolási rajz:

A mágnesszelep bekötésénél ne felejts egy diódát kötni a szelepre pl.: 1N4007 párhuzamosan ellen irányban, hogy a tekercs visszarúgása ne okozzon zavarokat a vezérlésben. A hőmérsékletet egy 10K NTC termisztor érzékeli, úgy tudod vízhatlanná tenni , hogy ráforrasztod a vezetéket, lezsugorcsövezed. Az egészet egy műanyag csőbe helyezed és feltöltöd szilikonnal. Pl.: amit fugázáshoz használnak.

Program:

Letölthető innen.

Bekötés, Használati utasítás.

Végeredmény:

Múnsájner 2000
Megosztás:

Kancsi a robot! 2. rész

Mint egy jó receptben.

Hozzávalók:

L298 motorvezérlő modul 1db

Infra szenzor 3db
A robot váza + 2 DC hajtómű 1db
Bluetooth modul

Egyéb hozzávalók:

  • ATmega8 mikrokontroller 1db
  • 2×5 tüskesor 1db
  • 10K ellenállás 5db
  • mikrokapcsoló 2db
  • billenő kapcsoló 1db
  • elemtartó 4x AA 1db
  • elemtartó 2x AA 1db
  • 4MHz kristály 1db
  • 22pF kondenzátor 2db
  • 1000uF kondenzátor 2db
  • L7805CV 5V stabilizátor 1db
  • tördelhető 1 soros tüskesor 1db (opcionális)

Kapcsolási rajz:

Mivel a robot próbanyákra készült el, ezért vissza kel fejtenem az áramkört, csak most,  csak nektek, tessék értékelni 🙂

Lábkiosztások:

L298 modul lábkiosztása

Innen vettem : http://www.instructables.com/id/Arduino-Modules-L298N-Dual-H-Bridge-Motor-Controll/

Program:

Az androidos távvezérlő program letölthető innen. Az applikáció nem az én szellemi termékem de freeware. Benne hagytam a távvezérlős funkciót, ha kétszer nyomjuk meg az előre gombot a robot felgyorsul, de az infrák itt is beavatkoznak, ha neki akarsz hajtani valaminek megpróbálja elkerülni. (több-kevesebb sikerrel :D) Anno nem voltam tisztában a PWM lábak jelentőségével, így leprogramoztam, szoftverből csinálja. Feltaláltam a sajton a lyukat igen. 🙂

Letölthető itt: robot programja, forráskód, kapcsolási rajz

Megosztás:

Ez a weboldal sütiket használ. Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. További információ

Az Uniós törvények értelmében fel kell hívnunk a figyelmét arra, hogy ez a weboldal ún. "cookie"-kat vagy "sütiket" használ. A sütik kicsik, teljesen veszélytelen fájlok, amelyeket a weboldal azért helyez el az Ön számítógépén, hogy minél egyszerűbbé tegye Ön számára a böngészést. A sütiket letilthatja a böngészője beállításaiban. Amennyiben ezt nem teszi meg, illetve ha az "Elfogadom" feliratú gombra kattint, azzal elfogadja a sütik használatát.

Bezárás